PRENATAL KÖNSTEST – ÅTERBETALNINGSPOLICY
Vänligen ta några minuter att läsa vår återbetalningspolicy innan du beställer ditt könstest.
Situationer eller problem som inte beskrivs i vår återbetalningspolicy omfattas normalt sett inte av en återbetalning. Eventuella undantagsfall som inte listas i vår policy kommer att behandlas individuellt och enligt ledningens bedömning.
AVBESTÄLLNING AV BESTÄLLNINGAR
Om en beställning avbryts innan testkitet har skickats ut, kommer easyDNA Sverige att utfärda en full återbetalning, med avdrag för en administrationsavgift på $50/CAD60/€35/£25/ZAR500.
Om kitet redan har skickats ut och kunden vill avbryta testet, tillkommer en frakt- och administrationsavgift på $100/CAD120/€70/£60/ZAR1200.
ICKE GODKÄNDA PROVER OCH FORMULÄR
Vi förbehåller oss rätten att vägra testa prover om formulären inte är korrekt ifyllda.
Om proverna av någon anledning inte uppfyller våra krav när de når oss, kommer kunden att meddelas och ges möjligheten att ta ett nytt prov med ett nytt testkit. Exempel på sådana problem inkluderar:
– Otillräcklig mängd blodprov.
– Förvaring av provet i en fuktig eller varm miljö.
Om du misstänker att något av ovanstående kan gälla för ditt prov och att det kanske inte är lämpligt för testning, kontakta oss omedelbart.
För att ta ett nytt prov tillkommer en frakt- och administrationsavgift på $100/CAD120/€70/£60/ZAR1200.
Alternativt kan kunden välja att fortsätta med det icke godkända provet på egen risk. Ingen återbetalning ges om testet misslyckas eller ger ett inkonklusivt eller felaktigt resultat i dessa fall.
Vi kommer att göra rimliga ansträngningar för att kontakta kunden om vi tar emot ett icke godkänt prov. Om vi inte får något svar från kunden inom 7 arbetsdagar, kommer ärendet att avslutas och ingen återbetalning ges.
OMTESTNING
Ingen återbetalning kommer att ges när testningen har påbörjats.
Det är kundens ansvar att läsa instruktionerna noggrant och följa de anvisningar som ges i testkitet.
När du har mottagit vårt kit måste proverna skickas tillbaka till oss inom 8 veckor från beställningsdatumet. Efter denna tidsperiod arkiveras ärendet automatiskt. En återaktiveringsavgift på $85/CAD100/€85/£50/ZAR815 tillkommer för att återöppna ärendet.
BEGÄRAN OM ÅTERBETALNING
Alla återbetalningsförfrågningar måste göras skriftligen eller via e-post till företaget.
Från det ögonblick en begäran om återbetalning mottas, kommer easyDNA Sverige att ha upp till 2 arbetsdagar på sig att bedöma din ansökan. Alla återbetalningsansökningar måste göras senast en månad efter barnets födelse.
Kunden accepterar att testresultaten endast är för nyfikenhetsändamål. Om företaget har anledning att tro att testresultatet används för könsurval, förbehåller vi oss rätten att avsluta all kommunikation med kunden. Alla begäranden om återbetalning kommer i detta fall att anses ogiltiga.
Vi förbehåller oss rätten att begära ytterligare dokumentation (inklusive medicinska bevis) för att styrka eventuella anspråk.
Om en återbetalning godkänns, kommer betalningen att ske till den person som beställt testet. Vi gör inga återbetalningar till tredje part.
ATT TA TESTET INNAN VECKA 9
Foster-DNA finns i moderns blod, men mängden är för liten för att detekteras under de tidiga stadierna av graviditeten. När graviditeten fortskrider ökar mängden foster-DNA. För att vi ska kunna erbjuda vår noggrannhet på 95 % i könstestet, måste den gravida vara i vecka 9 eller senare.
Det är viktigt att beräkna tidpunkten för befruktningen korrekt. Blodprov som tas före vecka 9 har en hög sannolikhet att ge felaktiga eller inkonklusiva resultat.
Före testning kontrolleras de datum som kunden har angett för att säkerställa att minst 9 veckor av graviditeten har passerat. Om datumen visar att den nödvändiga tidsperioden inte har gått, kommer kunden att kontaktas för att skicka in ett nytt prov. I detta fall måste kunden betala för ett nytt testkit.
Om kunden ger felaktig information om graviditetslängden och ett felaktigt resultat utfärdas, kommer ingen återbetalning att ges.
TESTRESULTAT SOM STRIDER MOT BARNETS FAKTISKA KÖN
Att säkerställa högsta teststandard och konsekvent bibehålla en noggrannhet på 95 % är en av de viktigaste delarna av vår tjänst. Känsligheten i vårt test innebär att inkonklusiva tester normalt beror på att kunden inte har följt instruktionerna korrekt.
Alla anspråk på inkonklusiva resultat kommer att behandlas individuellt.
VÄNLIGEN LÄS NEDAN
Om barnet föds med ett annat kön än det som visades i easyDNA Sveriges testresultat, vänligen kontakta oss. Vi kan kräva att du skickar in en kopia av födelsebeviset samt ditt ärendenummer.
Om resultat från screeningtester (ultraljud) eller diagnostiska tester (amnionprov eller moderkaksprov) skiljer sig från de resultat vi har gett, måste kunden skicka in kopior av dessa resultat samt all ytterligare dokumentation som vi begär. Testresultaten måste vara undertecknade av en läkare och/eller specialist.
Datumet för undersökningen och testets resultat måste anges tydligt. Om ultraljud utförts, kan vi endast överväga en återbetalning efter att barnet är fött, eftersom ultraljud kan ge felaktiga resultat gällande könet. Om det kan bevisas att easyDNA Sveriges testresultat var felaktigt, kommer en full återbetalning att ges.
Vårt test är 95 % noggrant från vecka 9 (räknat från sista menstruationen). Vårt laboratorium har ett kvalitetssäkringsprogram som kontinuerligt övervakar kvaliteten på våra metoder och reagenser samt noggrannheten i våra resultat. Det finns en felmarginal på 5 % som kan bero på testets hemmakaraktär och användarfel, såsom att testet tas för tidigt eller att en otillräcklig blodmängd skickas in.
Observera att detta dokument kan ändras och uppdateras efter företagets bedömning. Denna återbetalningspolicy gäller från och med 01/01/2015.