1. DEFINITIONER:

1.1 ”Företaget” är easyDNA Limited
1.2 ”Kunden” är en privat kund som beställer Företagets DNA-tjänster, som varken ingår i ett avtal med Företaget angående affärer, handel, yrke eller public service, och inte heller utmålar sig som detta.
1.3 Den ”Utsedda Personen” är den person som anges i anmälningsformuläret, och som kommer motta resultatet.
1.4 ”Provtagaren” är den person som tar proverna.
1.5 ”Tjänsten” är det icke-invasiva prenatala faderskapstestet som Företaget erbjuder.
1.6 ”Beställningen av Tjänster” är beställningen av en order som innefattar Företagets Tjänster, oavsett om beställningen görs personligen, via telefon, brev, e-post, itecknande av ett beställningsformulär eller någon annan metod.
1.7 ”Priset” är det pris som anges i den för tillfället rådande prislistan för Företagets Tjänster.
1.8 ”Provtagnings-kitet” är det kit som skickas ut från Företaget till Kunden.
1.9 Alla avtal från kundens sida som omfattar mer än en person skall vara solidariskt beslutade.

  1. FÖRETAGETS ANSVAR:

2.1 Vi kommer göra testresultaten tillgängliga för den utsedda personen inom den angivna handläggningstiden som börjar från det att proverna når laboratoriet.
2.2 Vid bekräftelsen av Beställningen av Tjänster kommer provtagnings-kitet skickas till Kunden, till den adress som angavs då ordern beställdes. Kitet innehåller alla nödvändiga objekt för att slutföra provinsamlingen inklusive blodinsamlings-tuber, instruktioner samt nödvändiga blanketter.
2.3 Om provtagnings-kitet är skadad vid sin ankomst, kommer ett nytt skickas till Kunden från Företaget utan extra avgifter.
2.4 Företaget ansvarar inte för eventuella förseningar relaterat till provtagnings-kitets ankomst, på grund av problem hos den lokala posten eller budfirman.
2.5 Företaget erbjuder Prenatala Faderskapstester vars resultat endast har validerats för enskilda graviditeter.
2.6 Skriftliga rapporter kommer att skickas via e-post till den utsedda personen om inte annat anges. På begäran kan Företaget också skicka en papperskopia av resultaten via post mot en extra avgift.
2.7 Företaget förbehåller sig rätten att utfärda resultat och/eller diskutera resultaten med alla testpersoner om den Utsedda Personen eller annan behörig person av någon anledning har misslyckats med att vidarebefordra resultaten till de testade.
2.8 Företaget ansvarar inte för förluster eller skada som Kunden orsakar någon annan person som en konsekvens av att ha rapporterat testresultaten till den Utsedda Personen eller andra behöriga personer, om inte Företaget har varit försumligt.
2.9 Alla åtgärder som vidtas av berörda parter till följd av resultaten är inte Företagets ansvar. Företaget kommer inte ta ansvar för sådana åtgärder.
2.10 Enligt gällande dataskyddslagstiftning kommer Företaget endast få bearbeta och avslöja personlig information om kunden så att det kan tillhandahålla den avtalade tjänsten och för andra eventuella ändamål inklusive uppdatering av kundregister, analyser relaterade till kundverksamheten samt brotts- och regelbrottsförebyggande syften. Kunden har rätt till en kopia av de personuppgifter som finns registrerade om hen av Företaget, och dessa data kan erhållas mot en administrativ avgift.
2.11 Kunden accepterar och förstår att även om testerna som Företaget tillhandahåller är mycket noggranna och utförs med hög specialistkompetens, finns som med alla tester en liten risk för felaktiga resultat. Detta beror i så fall antingen på att man inte kan få fram tillräckligt mycket foster-DNA, eller att  det inte är möjligt att fastställa faderskap (se ”undantagsfall” i avsnitt 5).

3 KUNDENS ANSVAR:

3.1 Kunden är ansvarig för att försäkra sig om att de är behöriga att utföra testet samt att modern är på eller förbi den 10:e graviditetsveckan. Graviditet börjar den första dagen av moderns menstruation.
3.2 Kunden är ansvarig för att se till att i de ärenden då de påstådda papporna kan vara släktingar, tillgöra en liten tam av människor eller en mindre etnisk grupp, ta med båda papporna i testet. Kunden ansvarar också för att informera Företaget om detta.
3.3 Kunden är ansvarig för att samla in och skicka tillbaka proverna på det sätt som beskrivs i provtagningsinstruktionerna. Ofullständiga eller icke korrekta prov kommer innebära avgifter för omtestning (se punkt 4).
3.4 Kunden är ansvarig för att skicka tillbaka blodproverna så snabbt som möjligt efter provtagningen, helst samma dag som tiden för blodprovstagningen och SENAST dagen efter den bokade tiden för blodprov. Kunden måste ringa budfirman som ska hämta proverna i den förbetalda förpackningen och transportera den tillbaka till laboratoriet.
3.5 Kunden är ansvarig för att skicka tillbaka nödvändiga dokument tillsammans med provtagnings-kitet. Om dessa dokument inte skickas tillbaka kommer Företaget inte att kunna uppfylla sina skyldigheter enligt dessa villkor och i ett sådant fall kommer Företaget inte ta något ytterligare ansvar för testerna, tills det att Kunden skickat in dokumenten.
3.6 Om Företaget måste avbryta testanden som ett resultat av ett misslyckande av Kunden i att skicka in de nödvändiga dokumenten, kommer ingen återbetalning göras.
3.7 Om kunden begär ett ytterligare provtagnings-kit till en annan adress tillkommer en avgift på €85.
3.8 Kunden är ansvarig för att de till att den Utsedda personen är medveten om sekretess relaterat till proverna, och att denne inte avslöjar innehållet i rapporten till någon annan än de som godkänts av Kunden.
3.9 Kunden förstår att alla kostnader för blodprover sker på deras bekostnad.
3.10 Kunden bör endast ingå avtal med Företaget om han eller hon är villig att vara bunden till dessa villkor.

  1. OMTESTNING

4.1 Att utföra testet för tidigt: För att öka chansen för ett bra resultat måste kunderna göra testet på eller efter den 10:e graviditetsveckan. Graviditeten börjar den första dagen av din senaste menstruation. Detta säkerställer att tillräckligt mycket cellfritt foster-DNA är närvarande i den havande moderns cirkulationssystem för att vi noggrant ska kunna analysera faderskap. I händelse av att Kunden lämnar felaktiga uppgifter om hur länge modern har varit gravid, har Kunden inte rätt till återbetalning.
4.2 Otillräcklig mängd DNA: Om provet inte ger tillräckligt mycket foster-DNA för att en analys ska vara möjlig kommer det inte gå att dra några slutsatser om faderskap. I sådana fall rekommenderas ett andra blodprov och en ny analys senare i graviditeten. I dessa ärenden kommer Företaget att genomföra det andra testet gratis och det enda Kunden behöver betala är en avgift för administration och det nya porvtagnings-kitet (150).
4.3 Odugliga prover: Om proverna når oss men av någon anledning inte uppfyller våra krav, kommer kunderna att informeras om detta och erbjudas möjligheten att ta emot en ny sats för ny provtagning. Eventuella prover som tas emot av vårt laboratorium: a) utan nödvändigt pappersarbete b) utan tillräcklig mängd blod c) med fel antal blodbehållare, kommer inte att testas. Om en ny provtagning krävs kommer kunden behöva betala en frakt och administrativ avgift på €150. Om testning har påbörjats och det visar sig att proverna inte har samlats in enligt instruktionerna, kommer en ny test. Och provtagningsavgift på €950 att gälla.

  1. RESULTAT
  • Företaget kommer i de allra flesta fall få fram ett avgörande resultat som bekräftar om en påstådd far är den biologiske fadern till barnet eller inte.
  • Kunden förstår och accepterar att i vissa undantagsfall kan laboratoriet kanske inte få fram ett avgörande resultat. Detta kan hända då det statistiska värdet man får fram av testet varken kan bekräftas eller uteslutas som biologisk fader. I dessa ärenden kommer Företaget göra en utbetalning till Kunden för laboratorietesterna, minus en mindre administrativ avgift (plus frakt) på €115.
  • Kunden förstår och accepterar att om de påstådda papporna är besläktade eller härstammar från samma lilla etniska minoritetsgrupp, kan det leda till ett felaktigt resultat om inte båda påstådda papporna testas.
  1. AVGIFT FÖR TJÄNSTER
  • Priser för Företagets tjänster är de som Företaget bestämt och revideras från tid till annan. De kan ändras utan förvarning. Priserna anges i Företagets gällande prislista som finns på webbplatsen och som kan fås på begäran.
  1. BETALNING, ANNULERING OCH ÅTERBETALNINGSPOLICY
  • Företaget kommer inte att påbörja testningen förrän Kunden betalat hela kostnaden för testet.
  • Om en Kund vill avbryta sin beställning INNAN Provtagnings-kitet har skickats och INOM den förutbestämda ångerrättsperioden på 7 dagar från bekräftelsen av ordern, kan Kunden begära återbetalning av hela beloppet. Om provtagnings-kitet redan har skickats måste Kunden returnera det oöppnade kitet i den förbetalda DHL-förpackningen och Företaget kommer återbetala kunden det belopp som betalats minus en administrativ avgift på €150. Om kunden har öppnat provtagnings-kitet kommer Företaget att återbetala det belopp som Kunden betalat minus en administrativ avgift på €200.
  • I händelse av ett missfall, kommer Företaget att återbetala 50% av den totala testkostnaden. Om Kunden endast har betalat depositionen för testet kommer ingen återbetalning göras. Begäran om återbetalning måste ske skriftligt med stöd av en medicinsk rapport. Sådana återbetalningar kan endast övervägas innan proverna anlänt till laboratoriet.
  • När proverna har tagits emot av laboratoriet kommer ingen återbetalning ske.
  • Skulle Kunden inte hitta en klinik, sjuksköterska eller doktor för att samla in de nödvändiga blodproverna, kommer ingen återbetalning göras efter den sju dagar långa ångerrättsperioden. Om en begäran om återbetalning görs inom den sju dagar långa perioden kommer easyDNA återbetala kostnaden för testet minus en administrativ avgift på €150 om provtagnings-kitet inte öppnats, och €200 kronor om Kunden har öppnat kitet.
  • Eventuella undantagsfall som inte anges i vår återbetalningspolicy kommer att övervägas på individuell basis av ledningen.
  • Från och med orderdatumet har Kunden 8 veckor på sig att skicka tillbaka proverna till laboratoriet. Efter denna period kommer ärendet automatiskt aktiveras och en återaktivering kostar €150.
  1. TIDER OCH LEVERANS

Datum som givits av Företaget för att slutföra analyser och för att rapportera resultaten är endast för vägledning och inte fasta datum, och Företaget är inte skyldig för eventuella förluster eller skador som en direkt eller indirekt följd av förseningar. Tredje part kan fördröja leveransen av varor eller tjänster. Företaget ansvarar inte för eventuella förseningar i leveransen av tjänster och tiden är inte det väsentliga.

  1. KUNDKLAGOMÅL

9.1 Företaget siktar på att tillhandahålla en högkvalitativ service i alla lägen. Om Kunden inte är nöjd med den service han eller hon har fått bör de skicka sina klagomål skriftligt till Företaget (fullständiga kontaktuppgifter tillhörande Företaget återfinns i slutet av dessa villkor).
9.2 Företaget strävar efter att undersöka eventuella fall av klagomål snabbt och att förklara läget för Kunden. Företaget kommer att göra sitt bästa för att lösa eventuella problem och svara på klagomålen, men beslut fattade av ledningen är avgörande och slutgiltiga.

  1. JURISDIKTION

10.1 Kontraktet mellan Företaget och Kunden, vilket framgår av dessa villkor, omfattas av lagar och domstolar i BVI och skall ha exklusiv behörighet i förhållande till varje anspråk eller tvist som uppstår ut avtalet.

KONTAKTUPPGIFTER

Företaget kan kontaktas på följande adress och på följande sätt:

KONTOR FÖR ADMINISTRATION

Level 5, Amphenol Business Centre
Thanet Way, Whitstable
Kent CT5 3SB, Storbritannien

Tel: +44 (0) 1227 502 962

Email: [email protected]

 

This site uses cookies. Find out more about this site’s cookies.